Тема уроку. Групи слів за значенням: омоніми, синоніми, антоніми. Тренувальні вправи.
Мета уроку: закріпити здобуті учнями знання про групи слів за значенням, виробляти в учнів навички самостійної роботи; удосконалювати практичні вміння та навички, культуру мовлення; виховувати любов до рідного слова.
Тип уроку. Урок закріплення знань.
Обладнання: підручник, роздавальний матеріал (картки), ілюстрація на тему “Зимові розваги”, магнітофонний запис казки.
Девіз уроку. Як парость виноградної лози
Плекайте мову.
Пильно й ненастанно
Політь бур’ян.
М. Рильський
Перебіг уроку
- Організаційний момент
- Перевірка домашнього завдання
Усна розповідь на лінгвістичну тему “Лексикологія” за опорним конспектом.
- Оголошення теми і завдань уроку.
- Тренувальні вправи
1. Омоніми
- Прочитати. Пояснити лексичне значення виділених слів. Розповісти про омоніми.
Мій краю прекрасний, розкішний, багатий! Як небо блакитне - нема йому краю, так душі почину і краю немає (Т. Шевченко). Край берега у затишку прив’язані човни (Л. Глібов). Коли є хліба край, то і під водою рай (Нар. творчість).
- Придумайте речення, в яких подані слова були б омонімами.
Клуб, лист, пара, бродити, наряд.
- Перебудувати речення і записати так, щоб їх зміст не був двозначним. Балка була вже близько. Оля першою помітила ключ. Кран знову зіпсувався. Сестричці сподобалась байка. На столі лежав лист.
- Як називаються?
- Музичний інструмент.
Грошова одиниця.
- Сільськогосподарське знаряддя.
Заплетене волосся.
- Я в селянській хаті
І в глибокій шахті.
Я - вулканова дочка.
Ви скажіть, хто я така.
(Лава).
- Чи правильно виконав Петрик завдання? Хлопець неуважно слухав вчителя. Ось як він записав:
застава – багатозначне (омонім)
корінь – омонім (багатозначне)
операція – омонім (багатозначне)
орган – омонім (омонім)
2. Синоніми
Перша у нашій шараді частина –
Рідна у батька і неньки дитина.
Друга частина - звук голосний.
Ти лиш його відгадати зумій.
Третю й четверту частину згадаєш,
Як із займенником частку з’єднаєш.
Разом же все це - слова, та які!
Різні звучанням, за змістом близькі.
(Син-о-ні-ми)
- Користуючись словником, дібрати синоніми до слів балакучий, вередливий, виразний, горе, чудовий, успіх, закінчити.
- До поданих іншомовних слів дібрати синоніми - питомі слова. У разі потреби скористатися словником.
Аплодисменти, антракт, істина, інформація, дистанція, аншлаг, аргументувати, флора, пейзаж, армія.
- Утворити словосполучення, дібравши відповідні слова з числа синонімів, поданих у дужках.
Кіт (чорний, вороний), очі (темні, карі, чорні, вороні), розвиток (затримувати, тамувати), збори (відчинити, відкрити), надію (пестити, плекати, леліяти), корова жовтої (масті, барви, кольору).
Ведучий вибирає з наведеного нижче списку потрібні йому слова, записує їх на дошці і пропонує підібрати до них синоніми. Виграє той, хто швидше виконає це завдання і зможе з кожним синонімом скласти словосполучення або речення. Наприклад: радісний - щасливий.
Наталя поверталася додому радісна і щаслива.
Слова для гри: широкий, цікавий, спокій, будова, повідомлення, хотіти, подружитися, хвилюватися, мандрувати.
- У кожній групі слів назвати синоніми нейтральні, книжні й розмовні.
Ректи, балакати, говорити; лупати очима, дивитися, споглядати; перебільшувати, роздувати, гіперболізувати; доблесний, відважний, хвацький; хіть, охота, бажання; борзий, швидкий, хуткий.
Зразок: говорити (нейтр.), ректи (книжн.), балакати (розм.).
Запишіть речення. Доберіть потрібне за змістом слово.
Стояла (тиха, спокійна) погода. Дерева ніби (заніміли, застигли) в непорушній тиші. Здалося, що й вітер вирішив (відпочити, вгомонитись) від праці. (Велетенські, гігантські) сосни ніби заснули на мить. І над усім цим розкинулось (чисте, безхмарне) небо без жодної хмаринки.
- Відредагуйте речення, змінивши однокореневі слова їх синонімами.
Ледар усе життя ледарює. Тільки нероба нічого не робить. Школярі прийшли до школи. Учні навчилися швидко читати. Батьки вчать нас любити Батьківщину.
- Усно складіть твір-мініатюру “Зимові розваги” за ілюстрацією, вживаючи окремі з поданих синонімів.
Йти, поспішати, прямувати; радіти, веселитися, тішитися; з’їжджати, спускатись.
3. Антоніми
- Переписати, на місці крапок вставляючи пропущені букви. Відгадати загадки. Підкреслити антоніми.
Ж...ве л...жить, а мертве біжить. Удень вікно розб...вається, а вночі само вставляєтеся. Літом у шубі, з...мою в шапці. Н...сеш - бряжчить, покладеш - мовчить. Двічі родиться, а раз ум...рає.
Відгадки. Сніг. Ополонка. Дерево. Ланцюг. Птах.
- Дібрати антоніми до слів:
низький, воля, новий, щастя, розумний, життя, сильний, загубити, друг, мир, радість, рідний, сидіти, далеко.
Прикметники в реченнях замінити словами з протилежним значенням.
Широкою долиною між пологими схилами повільно тече річка. На правому, вищому її березі розкинулося велике село.
Дібрати антоніми до наведених слів і вписати їх по вертикалі.
І.Горе. 2.Старість. 3.Смерть. 4.Вечір. 5.Весна. 6.День. 7.Літо. 8.Війна. Відповіді: 1.Радість. 2.Юність. З.Життя. 4.Ранок. 5.Осінь. 6.Ніч. 7.Зима. 8. Мир.
- Пригадати назви кінофільмів, що являють собою антонімічні пари. (“Світло і тінь”, “Дні і ночі” і т.д.)
- Прослухавши магнітофонний запис казки, парами виписати антоніми.
Два брати жили на світі, був один з них працьовитий, а другий - ледачий дуже.
Слухай казку про них, друже. Той хоробрий і правдивий, той брехливий, полохливий, той розумний, той дурний, той великий, той малий. День і ніч брати сварились і ніколи не мирились. Все, що перший будував, другий миттю руйнував. Кожен рать повів свою, стрілись вороги в бою. Із високим стрівсь низький, на товстого йшов тонкий, стрів білявого чорнявий, огрядного - худорлявий, на сумного йшов веселий, на тендітного - дебелий. Ця кривава війна - нині сива давнина. Хоч брати вже й помирились, після них слова лишились, дуже горді, незалежні, абсолютно протилежні, в мові ці слова живуть, їх антонімами звуть. (А.Свашенко).
- Дібрати прислів’я, в яких є такі антоніми:
рідна - чужа, посієш - пожнеш, бідняки - пани, літо - зима, починає - кінчає, молодіє - сивіє, сьогодні - завтра, гірка - солодка, правда - брехня.
Довідка для вчителя: 1. Рідна сторона - мати, чужа сторона - мачуха. 2. Що посієш, те й пожнеш. 3. Бідняки потіють, а пани з того жиріють. 4. Літо збирає, а зима з’їдає. 5. Ластівка день починає, а соловей його кінчає. 6. Від дощів поле молодіє, а від морозів сивіє. 7. Не відкладай на завтра те, що можна зробити сьогодні. 8. Краще гірка правда, ніж солодка брехня.
Хворого лічили пірамідоном. Ми вийшли на річний берег. Я пожав товаришеві руку. Мою увагу привабила навісна картина.
Виписати окремо пари словосполучень, у яких вжито: омоніми, синоніми, антоніми. Ясний день, безхмарний день.
Стара береза, молода береза.
Гостра коса, дівоча коса.
Добрий початок, добрий кінець.
Тихий голос, гучний голос.
Щирий приятель, щирий друг.
- Підсумок уроку Оцінювання.
- Домашнє завдання: повторити за підручником с.219 – 239, розділ «Лексикологія», вправа 523.
|